Istnieje wiele ciekawych książek o tematyce wychowawczej. Jedna z nich – autorstwa Adele Faber oraz Elaine Mazlish pt. „Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole” (Wydawnictwo Media Rodzina Poznań -1996) – podaje wiele ciekawych rozwiązań w pracy z dziećmi. Adresatami książki są nie tylko nauczyciele i katecheci, którzy mogą znaleźć w niej dość sporo wskazówek dla siebie jak postępować z dziećmi, ale również rodzice.
Podzielę się kilkoma „złotymi myślami” z tej książki, chociaż wiem, że propozycje te do wprowadzenia w czyn nie są łatwe. Wymagają bowiem wewnętrznego opanowania ze strony dorosłego, a przecież nie zawsze jest to proste, biorąc pod uwagę fakt, iż my wszyscy – również dorośli a nie tylko dzieci – wciąż „jesteśmy w drodze” i często uczymy się na błędach.
Jak radzić sobie z dziećmi, które nie chcą się uczyć.
• Zamiast zaprzeczać uczuciom – nazwij je.
• Zamiast krytykować lub udzielać rad – potwierdź uczucia słowem lub pomrukiem.
• Zamiast rozsądnie przekonywać i tłumaczyć – daj dziecku w fantazji to, czego nie może mieć naprawdę.
• Zamiast ignorować uczucia – zaakceptuj uczucia, nawet gdy zachowanie jest nie do zaakceptowania.
• Zamiast krytykować, wypytywać i udzielać rad – zaakceptuj i potwierdź uczucia i pragnienia.
Siedem sposobów zachęcania dzieci do współpracy.
• Opisz problem.
• Udziel informacji.
• Zaproponuj wybór.
• Wyraź to słowem lub gestem.
• Opisz co czujesz, nie rób żadnych aluzji do charakteru dziecka.
• Wyraź to samo na piśmie.
• Zamiast wyzywać, spróbuj wcielić się w inną postać.
Pułapki stosowania kar.
• Zamiast wymierzania kary:
– zaproponuj wybór
– pozwól dziecku odczuć konsekwencje własnego zachowania.
Jak uwolnić dziecko od narzuconej mu roli.
• Szukaj okazji, by przedstawić dziecku jego nowy wizerunek.
• Stwórz sytuację, w której dziecko może zobaczyć siebie w innym świetle.
• Niech dziecko słyszy, kiedy mówisz o nim coś dobrego.
• Pokaż jakie zachowanie chciałbyś widzieć.
• Przypomnij dziecku o jego dotychczasowych osiągnięciach
• Jeśli dziecko chce zachować się zgodnie z tym jak zostało zaszufladkowane, oznajmij co czujesz lub czego oczekujesz.
Podsumowując, aby dzieci mogły odnosić dobre wyniki w nauce, wpierw muszą się nauczyć szacunku do samych siebie i poczucia własnej wartości. Mają im w tym pomóc rodzice, katecheci i nauczyciele poprzez twórczy dialog z nimi.
Obecnie kremacja jako forma pochówku zyskuje na popularności. Trend ten ma to kilka przyczyn. Kremacja…
Kremacja jest coraz częściej praktykowanym sposobem pochówku, obok tradycyjnego pogrzebu. Spopielenie może nastąpić wyłącznie po…
Coraz większa świadomość na temat tego, jak działa nasze środowisko i czego potrzebuje, pozwala na…
Kiedy stajemy przed koniecznością pochówku naszych bliskich lub rozważając swój własny pochówek w przyszłości, niejednokrotnie…
Od czego zacząć planowanie ślubu? Planowanie ślubu warto zacząć od wyznaczenia daty oraz budżetu. Kwotę,…
Rozmawiamy ze św. Bernardem z Clairvaux, opatem cysterskiego klasztoru w Clairvaux, wpływowym teologiem XII wieku…