Dobra książka

Emilia Marciniak

JAKO POMOC DLA NAUCZYCIELI, KATECHETÓW I RODZICÓW

Istnieje wiele ciekawych książek o tematyce wychowawczej. Jedna z nich – autorstwa Adele Faber oraz Elaine Mazlish pt. „Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole” (Wydawnictwo Media Rodzina Poznań -1996) – podaje wiele ciekawych rozwiązań w pracy z dziećmi. Adresatami książki są nie tylko nauczyciele i katecheci, którzy mogą znaleźć w niej dość sporo wskazówek dla siebie jak postępować z dziećmi, ale również rodzice.
Podzielę się kilkoma „złotymi myślami” z tej książki, chociaż wiem, że propozycje te do wprowadzenia w czyn nie są łatwe. Wymagają bowiem wewnętrznego opanowania ze strony dorosłego, a przecież nie zawsze jest to proste, biorąc pod uwagę fakt, iż my wszyscy – również dorośli a nie tylko dzieci – wciąż „jesteśmy w drodze” i często uczymy się na błędach.
Jak radzić sobie z dziećmi, które nie chcą się uczyć.
• Zamiast zaprzeczać uczuciom – nazwij je.
• Zamiast krytykować lub udzielać rad – potwierdź uczucia słowem lub pomrukiem.
• Zamiast rozsądnie przekonywać i tłumaczyć – daj dziecku w fantazji to, czego nie może mieć naprawdę.
• Zamiast ignorować uczucia – zaakceptuj uczucia, nawet gdy zachowanie jest nie do zaakceptowania.
• Zamiast krytykować, wypytywać i udzielać rad – zaakceptuj i potwierdź uczucia i pragnienia.
Siedem sposobów zachęcania dzieci do współpracy.
• Opisz problem.
• Udziel informacji.
• Zaproponuj wybór.
• Wyraź to słowem lub gestem.
• Opisz co czujesz, nie rób żadnych aluzji do charakteru dziecka.
• Wyraź to samo na piśmie.
• Zamiast wyzywać, spróbuj wcielić się w inną postać.
Pułapki stosowania kar.
• Zamiast wymierzania kary:
– zaproponuj wybór
– pozwól dziecku odczuć konsekwencje własnego zachowania.
Jak uwolnić dziecko od narzuconej mu roli.
• Szukaj okazji, by przedstawić dziecku jego nowy wizerunek.
• Stwórz sytuację, w której dziecko może zobaczyć siebie w innym świetle.
• Niech dziecko słyszy, kiedy mówisz o nim coś dobrego.
• Pokaż jakie zachowanie chciałbyś widzieć.
• Przypomnij dziecku o jego dotychczasowych osiągnięciach
• Jeśli dziecko chce zachować się zgodnie z tym jak zostało zaszufladkowane, oznajmij co czujesz lub czego oczekujesz.
Podsumowując, aby dzieci mogły odnosić dobre wyniki w nauce, wpierw muszą się nauczyć szacunku do samych siebie i poczucia własnej wartości. Mają im w tym pomóc rodzice, katecheci i nauczyciele poprzez twórczy dialog z nimi.

13 lat temu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *