dobrymi szlakami

Otwarta biblia

ks. Zbigniew Sujkowski

Różaniec

Biblia najważniejsza
Najważniejszą księgą chrześcijanina jest Biblia. Wczytując się w Boże Słowo poznajemy i przyjmujemy Boży plan zbawienia, niezgłębione bogactwo Chrystusa. W różańcu Biblia zostaje szeroko otwarta. Różaniec powinien stać się medytacją Biblii. Warto więc przed poszczególnymi dziesiątkami przeczytać odpowiedni fragment Słowa Bożego. Słyszymy to często w kościele przed poszczególnymi tajemnicami – choćby jedno zdanie z Pisma świętego. Następnie medytujemy o tym wydarzeniu, wypowiadając w tle „Zdrowaś Maryjo”.

Jak szerzej?
Kościół od dawna pragnął rozszerzyć możliwości medytacji nad życiem Pana Jezusa. Do czasów adhortacji „Roasarium Virginis Mariae” mieliśmy okazję rozważania tajemnic radosnych, bolesnych i chwalebnych. Niektórzy próbowali poszerzyć zakres poszczególnych tajemnic pozostawiając piętnaście, ale zmieniając ich treść; np. w tajemnicach radosnych proponowano umieścić działalność publiczną Chrystusa; w tajemnicach chwalebnych do wniebowstąpienia chciano dodać świętych obcowanie i przyjście Chrystusa w chwale.

Tajemnice Światła
Jan Paweł II poszedł inną drogą i dodał tajemnice Światła. Odtąd na różaniec składa się nie piętnaście, ale dwadzieścia tajemnic. „To uzupełnienie o nowe tajemnice, w niczym nie szkodząc żadnemu z istotnych aspektów tradycyjnego układu tej modlitwy, ma sprawić, że będzie ona przeżywana w duchowości chrześcijańskiej z nowym zainteresowaniem, jako rzeczywiste wprowadzenie w głębię Serca Jezusa Chrystusa oceanu radości i światła, boleści i chwały” (RVM 19).
Zauważmy ponadto jak te tajemnice są „pojemne”? np. trzecia tajemnica Światła „głoszenie słowa Bożego i wezwanie do nawrócenia”. Przecież głoszeniem Bożego orędzia jest każda nauka Chrystusa, każde wydarzenie, każdy cud. Wobec tego Ewangelia otwiera się szerzej.

Jeszcze szerzej
Także dotychczasowe tajemnice warto potraktować bardzo szeroko. Przecież przy tajemnicy Zesłania Ducha Świętego można fragmentami przemedytować prawie całe Dzieje Apostolskie. W podróżach św. Pawła stale słyszymy jak Duch Święty działa w Kościele.
A jak bardzo do różańca pasują zapowiedzi proroków, fragmenty psalmów, listy Pawła i innych apostołów.
W prywatnym odmawianiu można w różańcu zatrzymać się na dowolnym fragmencie Słowa Bożego i chłonąć duchowy pokarm.
Niektórym osobom mogą nie starczyć trzy minuty jednej dziesiątki na wpatrzenie się w daną scenę. Wydaje się, że nic nie stracimy z istoty różańca, gdy odmawiając indywidualnie zatrzymamy się na kilka dziesiątek nad jednym fragmentem. Przecież istota różańca pozostaje niezmieniona, a jest nią wpatrywanie się w Jezusa Chrystusa- a to właśnie czynimy.
Jan Paweł II napisał: różaniec to skarb, który trzeba odkryć (RVM).

13 lat temu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *