Grób Jezusa

ton

Rekonstrukcja z kamieniem

W wieczór Wielkiego Piątku, po dramacie drogi krzyżowej, smutek i niewiadoma przepełniały serca uczniów. Tym bardziej, że nazajutrz rozpoczynała się pascha, radosne święto wyzwolenia, które w takich okolicznościach niewiele miało wspólnego z uroczystym świętowaniem. Ucztować, kiedy Mistrz nie żyje!
Przepisy prawa żydowskiego wymagały do obchodzenia paschy czystości rytualnej. Za nieczysty uważano, m.in. wszelki kontakt z ciałem zmarłego. Nawet przypadkowe dotknięcie wyłączało ze wspólnoty modlitwy na siedem dni, a był nawet okres, kiedy zakazywano „nieczystemu” wchodzenia na górę świątynną! Stąd, wielki pośpiech, by pochować zmarłych. Po śmierci Jezusa, około godz. 18-tej, Józef z Arymatei prosi Piłata, aby pozwolił na zdjęcie ciała z krzyża i złożenie do grobu (por. J 19, 38). Pascha się zbliża, świętowanie rozpoczyna się po zachodzie słońca. Jakże efektownie opisują to słowa św. Łukasza: „Był to dzień Przygotowania i szabat się rozjaśniał” (23,54).

Okolica
Na miejsce pochowku, wspomniany dostojnik żydowski, oddał swój własny grób, w którym nikogo jeszcze nie pochowano (por. J 19, 41 i Mt 27, 60). Grób znajdował się w ogrodzie (por. J 19,41), blisko miasta, ale poza jego bramami, w pobliżu drogi i niedaleko od Golgoty (por. J 19,20 i Hbr 13,12). Zanim urządzono tu ogród, całe wzgórze Golgoty było kopalnią kamieni. Liczne „doły” pokopalnianiane spotkać było można na całym wzgórzu. W tym samym czasie pewną jego cześć przeznaczono na cmentarz.
W stosunku do świątyni miejsce pochówku Jezusa znajdowało się na wschodzie, poza umocnieniami miasta. Golgota została włączona w obręb murów obronnych w 44 roku, podczas prac zleconych przez Heroda I Agrypę. Od początku chrześcijanie otaczają to miejsce szczególną pamięcią (bardzo stare graffiti), jednak w drugim wieku pamięć ta zostaje przerwana. Powodem jest wybuch wielkiego powstania żydowskiego, przeciw Rzymianom pod wodzą Bar Kochby, w 132 r. Na skutek przegranej, cesarz rozkazuje zrównać z ziemią Jerozolimę, pokrywając gruzami wszystkie miejsca związane z tradycją i żydowską, i chrześcijańską.

Od nowa
Na tychże gruzach cesarz Hadrian wznosi swoje własne miasto, wg planów rzymskich, pod nazwa Aelia Capitolina. W pobliżu Golgoty rosną świątynie Jupitera, Junony i Wenus.
Zmiana następuje za panowania pierwszego cesarza katolika – Konstantyna. Z jego polecenia świątynie pogańskie zostają zburzone, a nad odnalezionym grobem Chrystusa powstaje bazylika Hagia Anastasis (Świętego Zmartwychwstania). Budowla ta obejmuje zarówno miejsce śmierci jak i pochówku Zbawiciela.
Przy okazji tych prac, cesarz nakazuje odkucie ze wzgórza grobu Chrystusa. Z dawnego miejsca pochowku, tzn. z dwóch komór grzebalnych, pozostaje ostatnia, gdzie złożono ciało. Grób otrzymuje formę kaplicy (gr. kouvouklion – mały pokoik, łac. aediculum – mały budynek), nad którą powstaje ogromna rotunda.
Wszystkie budynki konstantyńskie przetrwają z większym lub mniejszym szczęściem aż do początków XI wieku, kiedy to kalif Fatimid rozkaże zburzenie całej bazyliki (18 października 1009 r). Odbudowę grobu, a później także i bazyliki rozpoczęto po śmierci kalifa Al-Hakim bi-Amr Allah. To, co dziś stoi pod kopułą Bazyliki Grobu Bożego jest tylko rekonstrukcją komory grzebalnej Chrystusa, choć zawiera kamień, na którym złożono ciało Zbawiciela.

14 lat temu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *