Siódemka w Biblii

Piotr Alexandrowicz

Siedem razy po siedem

Siedem jest jedną z popularniejszych „cyfr biblijnych”; występuje (również jako 77, itp.) ponad czterysta razy, ulegając w ilości jedynie jedynce, dwójce i trójce. Z tą cyfrą wiązało się wiele obrzędów, zwyczajów i przepowiedni. Nasza gazeta obchodzi obecnie siódme urodziny, więc jest to sprzyjający moment, ażeby co ciekawsze siódemki wspomnieć.

Księga Rodzaju
„(…)Odpoczął dnia siódmego po całym swym trudzie, jaki podjął”. Już na samym początku Bóg pobłogosławił ten dzień, co bez wątpienia świadczy o jego wyjątkowości.
„Ktokolwiek, by zabił Kaina, siedmiokrotnej pomsty doświadczy”. Te słowa wypowiedziane przez Boga są przestrogą dla potencjalnego zabójcy Kaina; Kain dostał znamię od Boga i za zabicie brata miał cierpieć karę.
Następnym ważnym wydarzeniem gdzie „7” odgrywa istotną rolę jest potop i czyny Noego: Bóg polecił mu zabrać po siedmiu przedstawicieli każdego gatunku, aby uchronić stworzenia od potopu, który z kolei miał nastąpić za siedem dni, a po potopie (co ciekawe trwał 40 dób) arka osiadła na suchym lądzie siedemnastego dnia siódmego miesiąca, a po jakimś czasie Noe wysłał dwie gołębice (w odstępie siedmiu dni, oczywiście).
Kolejnym złożem siódemek jest sen faraona, który został mu objaśniony przez Józefa. Jest tam mowa o siedmiu krowach chudych i siedmiu tłustych oraz o siedmiu kłosach zdrowych i siedmiu uschniętych. Symbolizują one lata głodu i urodzaju, których będzie wiadomo ile.

Stary Testament
W dalszych księgach ST interpretacje siódemki można scharakteryzować ogólnie. Jest ona ściśle związana z wszelkiego rodzaju obrzędami i ofiarami (siedem: dni, ołtarzy, baranów, trąb – do obalenia murów Jerycha, siedmiokrotne pokropienie ołtarza, siedmioramienny świecznik, itp.). Jest więc siódemka liczbą doskonałą i niejako sakralną, a kiedy występuje jako rodzaj powtórzenia czynności (należy coś zrobić 77 razy) oznacza nieskończoność lub nieokreśloną ilość razy. Czasami występuje również w latach życia poszczególnych osób (np. Lamek umarł w wieku 777 lat). Siódmy dzień tygodnia – szabat – ma być dniem wolnym od pracy, dniem „odpoczynku poświęconym Panu”, dniem świętym. Od dnia przyniesienia snopów na ofiarę Panu Izraelici odliczali siedem tygodni i jeden dzień i obchodzili wtedy Święto Tygodni; towarzyszyła mu m.in. ofiara siedmiu baranków bez skazy. Pierwszy dzień siódmego miesiąca był dniem Święta Nowiu; siedem dni trwało Święto Namiotów. Bóg nakazał im również obchodzić rok szabatowy: był to rok następujący po sześciu latach obsiewania pola – w tym roku nie wolno było prowadzić prac na polu, miało ono rodzić samo z siebie, a Pan obiecał im, że rok poprzedni będzie wyjątkowo urodzajny, aby zaspokoić ich potrzeby. Po siedmiu latach szabatowych (49 lat) następował rok jubileuszowy; z nim też było związanych wiele odrębnych zwyczajów.

Nowy Testament
Siódemka w NT występuje dużo rzadziej; głownie jako liczba ilości koszów, chlebów, złych duchów, które wyrzucał Jezus. Wyjątkiem jest Apokalipsa świętego Jana. Jest tam mowa m.in. o siedmiu złotych świecznikach, gwiazdach – Kościołach, Siedmiu Duchach Boga, siedmiu lampach ognistych, pieczęciach, trąbach, rogach, plagach oraz siedmiogłowym Smoku. Jak widać liczba ta ma wyjątkowe znaczenie występując wielokrotnie w tej księdze. Niech, więc siódemka, ze swoją wielowiekową tradycją znaczeniową i kulturową będzie dla nas motywacją do dalszej pracy i rozwoju w ósmym roku tworzenia gazety parafialnej.

7 lat temu

1 komentarz

  1. Trzeba koniecznie dodać jeszcze jeden wątek z NT:

    „Wtedy Piotr zbliżył się do Niego i zapytał: Panie, ile razy mam przebaczyć, jeśli mój brat wykroczy przeciwko mnie? Czy aż siedem razy? Jezus mu odrzekł: Nie mówię ci, że aż siedem razy, lecz aż siedemdziesiąt siedem razy”. Mt18 21,22

    Krótko mówiąc, Jezus zachęca nas do tego, abyśmy w nieskończonej ilości przebaczali swoim oprawcą… I uwaga! Trzeba mądrze przebaczać, bo inaczej niemiłosiernie potraktujemy siebie, a nawet oprawca poniesie z tego powodu szkodę. O tym doskonale tłumaczy ks. Marek Dziewiecki w „Kodzie Miłosierdzia”. Jedyne co jest bezpieczne, co o czym z resztą głosi Jezus Chrystus w praktykowaniu nieskończonego przebaczenia, to tylko (na razie!) przebaczenie w swoim sercu, o każdej porze, w każdym położeniu i wszystkim, bez wyjątku. Osobiste przebaczenie w 4 oczy należy rozważyć (bo każde jest inne), gdyż jak wyżej wspomniałem… można sobie i oprawcy zaszkodzić. Czyniąc dobrze bez namysłu, bez wglądu na przyszłościowe konsekwencje, możemy uczynić zło albo dobro. Warto mieć pewność konsekwencji, rozeznając wszystkie możliwe warianty i wybierać tylko dobro! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *