„Budowla inżynierska wznoszona dla przekroczenia przeszkody w celu przeprowadzenia ciągu komunikacyjnego”. W tej pozornie skomplikowanej definicji ukrywa się istota doskonale nam znanego elementu architektonicznego – mostu.
Ludy pierwotne w budowie mostów ograniczyły się do mostów zbudowanych z jednej lub z kilku powiązanych ze sobą kłód drewnianych lub mostów wiszących zbudowanych z lian. Jednym z największych osiągnięć w tej dziedzinie w starożytności był most pontonowy przez Bosfor zbudowany przez wojska Dariusza I Wielkiego w V wieku przed Chrystusem, a znaczny rozwój budowy mostów dokonał się na terenie Cesarstwa Rzymskiego (zwłaszcza most Trajana przez Dunaj). Wiele kamiennych mostów łuskowych z tamtych czasów przetrwało do dziś. W średniowieczu sztuka budowy mostów podupadła (za wyjątkiem jednego osiągnięcia: Mostu Karola w Pradze), a jej szybki rozwój datuje się na XVII wiek.
Pierwszy na świecie most, który powstał z materiałów innych niż drewno i kamień miał rozpiętości 30 przęseł i wykonany został w 1779r. z elementów żeliwnych w Coalbrookdale nad rzeką Severn w Anglii. Konstrukcją nie różnił się od dotychczasowych mostów drewnianych: elementy łączono ze sobą na wpusty i kliny, a szczeliny wypełniano blachą ołowianą. Pierwszym mostem wiszącym, czyli posiadającym płytę przęsła zawieszoną na cięgnach mocowanych na podporach, był most zbudowany w 1801r. w Pensylwanii (takim mostem jest słynny Golden Gate w San Francisco z 1937r.). Kolejnymi osiągnięciami były: pierwszy duży most stalowy (w USA w 1874r.), pierwszy most żelbetowy (we Francji, w 1875r.). Po II wojnie światowej dużą popularność, jako materiał konstrukcyjny mostów zyskał beton sprężony, co umożliwiło budowanie mostów o znacznie większej rozpiętości przęseł; mostem o najdłuższej rozpiętości przęseł jest most Akashi-kailkyo z 1993r., zbudowany w Japonii (1990 metry).
W sumie rozróżniamy następujące mosty zależnie od konstrukcji głównego ustroju nośnego: belkowe, ramowe, kratownicowe, łukowe, wiszące, wantowe – mosty stałe; uchylne, klapowe, zwodzone (z przęsłem obracającym się wokół osi poziomej) i mosty obrotowe – mosty ruchome. Mosty wykonuje się z drewna, kamienia, żelbetu, betonu sprężonego, stali lub (rzadko) aluminium.
Oto kilka najważniejszych polskich mostów: w 1567r. powstał na Niemnie w Grodnie most z podporami kamiennymi, 1573r. stały most drewniany przez Wisłę zbudował Erazm z Zakroczymia, w 1864 roku Warszawa otrzymała most stalowy. Najstarsze w Europie mosty żelazne wybudowano w 1796r. w Strzegomiu i w 1803r. w Gliwicach, a pierwszy na świecie stalowy most spawany został zbudowany w 1928r. na rzece Słudwi pod Łowiczem, zaś najstarszym mostem wiszącym w Polsce jest most w miejscowości Ozimek zbudowany w 1827r.
Prawdopodobnie w przyszłości będziemy świadkami kolejnych rewolucyjnych osiągnięć w tym zakresie, ponieważ człowiek cały czas szuka sposobu na ułatwienie sobie życia i dlatego projektowane są mosty o wiele dłuższe od obecnych.
Obecnie kremacja jako forma pochówku zyskuje na popularności. Trend ten ma to kilka przyczyn. Kremacja…
Kremacja jest coraz częściej praktykowanym sposobem pochówku, obok tradycyjnego pogrzebu. Spopielenie może nastąpić wyłącznie po…
Coraz większa świadomość na temat tego, jak działa nasze środowisko i czego potrzebuje, pozwala na…
Kiedy stajemy przed koniecznością pochówku naszych bliskich lub rozważając swój własny pochówek w przyszłości, niejednokrotnie…
Od czego zacząć planowanie ślubu? Planowanie ślubu warto zacząć od wyznaczenia daty oraz budżetu. Kwotę,…
Rozmawiamy ze św. Bernardem z Clairvaux, opatem cysterskiego klasztoru w Clairvaux, wpływowym teologiem XII wieku…